ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΠΕΙΡΑΙΑΣ - ΚΗΦΙΣΙΑ (ΕΗΣ - ΗΣΑΠ)

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΣΤΑΘΜΟΙ ΚΑΙ ΣΤΑΣΕΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΤΡΟΧΑΙΟ ΥΛΙΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΕΝΤΥΠΑ - ΒΙΒΛΙΑ

 

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΠΕΙΡΑΙΑΣ - ΚΗΦΙΣΙΑ (ΕΗΣ - ΗΣΑΠ): Η σιδηροδρομική γραμμή 1 του Μετρό ή του "Ηλεκτρικού", όπως την ξέρουμε οι παλαιότεροι, μήκους 25,7 χλμ., συνδέει το σταθμό του Πειραιά, που βρίσκεται στο λιμάνι, μ' αυτόν την Κηφισιάς. Η γραμμή αυτή κατασκευάστηκε σε δύο διαφορετικές χρονικές περιόδους από διαφορετικές εταιρείες. Ως συνδετικό σταθμό θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν αυτός της Ομονοίας. Η πρώτη γραμμή, (που είναι και η πρώτη ολοκληρωμένη, που κατασκευάστηκε στην Ελλάδα), ήταν η γραμμή από Αθήνα στον Πειραιά της εταιρείας Σιδηροδρόμων Αθηνών - Πειραιώς. Η δεύτερη γραμμή ήταν αυτή, που συνέδεε την Αθήνα με την Κηφισιά της εταιρείας Σιδηρόδρομοι Αττικής. Λεπτομέρειες για την ανάπτυξη των επιμέρους δικτύων μέχρι το 1938, οπότε και έπαψε να υφίσταται η σύνδεση Αθήνας - Κηφισιάς, με ατμήλατο σιδηρόδρομο, μπορείτε να βρείτε στις επιμέρους αναφορές για τις παλιές γραμμές. Ο προάγγελος της σημερινής μορφής της γραμμής ήρθε με την υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης στις 23 Ιουλίου 1954 μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Ελληνικών Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων (ΕΗΣ), με την οποία εκχωρήθηκε το δικαίωμα εκμετάλλευσης της γραμμής από την ΗΕΜ στους ΕΗΣ. Πάνω στην υπάρχουσα χάραξη της παλιάς μετρικής γραμμής Αθήνα - Κηφισιά, με μικρές παρεκτροπές, θα ξεκινήσει η κατασκευή διπλής γραμμής κανονικού εύρους με ηλεκτροκίνηση από την Αττική προς Κηφισιά, ενοποιώντας μ' αυτόν τον τρόπο τα δύο δίκτυα σ' ένα και συνδέοντας τον Πειραιά με την Κηφισιά. Την 1 Μαρτίου 1948 παραδίδεται σε χρήση ο σταθμός της Βικτώριας, στις 30 Ιουνίου 1949 ο σταθμός της Αττικής. Στις 22 Νοεμβρίου 1954 έχουμε τα εγκαίνια του σταθμού Πετραλώνων. Στις 12 Φεβρουαρίου 1956 έχουμε τα εγκαίνια τριών σταθμών, 'Aγιος Νικόλαος, Κάτω Πατήσια και 'Aνω Πατήσια. Αντίστοιχα στις 14 Μαρτίου 1956 των σταθμών Περισσός και Νέα Ιωνία, στις 5 Ιουλίου 1956 του σταθμού Πευκάκια και στις 4 Αυγούστου 1961 του σταθμού 'Aγιος Ελευθέριος. Στις 4 Μαρτίου 1957 εγκαινιάστηκε ο νέος σταθμός Ηράκλειο στην θέση του παλιού σταθμού των Σιδηροδρόμων Αττικής. Την 1 Σεπτεμβρίου 1957 εγκαινιάστηκε ο σταθμός Μαρούσι και αυτός στην θέση του αντίστοιχου παλαιότερου. Τέλος στις 10 Αυγούστου 1957, με την παράδοση σε κυκλοφορία του σταθμού της Κηφισιάς, έχουμε την τελική μορφή του "Ηλεκτρικού" σιδηροδρόμου της Αθήνας των ΕΗΣ και μετέπειτα ΗΣΑΠ. Την εποχή λειτουργίας της γραμμής από τους ΗΣΑΠ, έχουμε την προσθήκη τεσσάρων νέων σταθμών: ο σταθμός Ειρήνη, που εγκαινιάστηκε στις 3 Σεπτεμβρίου 1982, ο οποίος εξυπηρετεί ακόμα και σήμερα το νεότευκτο τότε Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας, στο οποίο την ίδια χρονιά τελέσθηκε το ευρωπαϊκό πρωτάθλημα στοίβου, των σταθμών ΚΑΤ (Νοσοκομείου) και Ταύρος-Ελ. Βενιζέλος το 1989 και της Νερατζιώτισσας, που εγκανιάστηκε στις 6 Αυγούστου 2004. Αυτή είναι η τελική σύνθεση του δικτύου, όπως υπάρχει μέχρι και σήμερα.

 

ΓΡΑΜΜΗ ΠΕΙΡΑΙΑΣ - ΚΗΦΙΣΙΑ (ΕΗΣ - ΗΣΑΠ)

 

ΣΤΑΘΜΟΙ-ΣΤΑΣΕΙΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΠΕΙΡΑΙΑΣ - ΚΗΦΙΣΙΑ (ΕΗΣ - ΗΣΑΠ)

Πειραιάς ΣΑΠ-ΕΗΣ

Νέο Φάληρο

Μοσχάτο

Καλλιθέα ΕΗΣ-ΗΣΑΠ

Ταύρος - Ελ. Βενιζέλος

Πετράλωνα

Θησείον

Μοναστηράκι (Μοναστήριον)

Ομόνοια

Βικτώρια (Στρούμπου) (Πλατεία Κυριακού)

Αττική

'Aγιος Νικόλαος

Κάτω Πατήσια

'Aγιος Ελευθέριος

'Aνω Πατήσια (Αλυσσίδα)

Περισσός

Πευκάκια

Νέα Ιωνία (Ποδαράδες)

Ηράκλειο

Ειρήνη

Νερατζιώτισσα

Μαρούσι (Αμαρούσιον)

ΚΑΤ

Κηφισιά