ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΑΘΗΝΑ - ΚΗΦΙΣΙΑ - ΔΙΟΝΥΣΟΣ

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΣΤΑΘΜΟΙ ΚΑΙ ΣΤΑΣΕΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΤΡΟΧΑΙΟ ΥΛΙΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΕΝΤΥΠΑ - ΒΙΒΛΙΑ

 

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΑΘΗΝΑ - ΚΗΦΙΣΙΑ - ΔΙΟΝΥΣΟΣ: Η πρώτη σύμβαση για την κατασκευή και εκμετάλλευση της σιδηροδρομικής γραμμής πλάτους 1 μέτρου, που θα συνέδεε την Αθήνα με το Λαύριο, υπογράφηκε στις 4 Μαΐου 1882, η οποία προέβλεπε και διακλάδωση από το Ηράκλειο στην Κηφισιά επίσης με μετρική γραμμή. Στις 22 Ιουνίου 1882 κυρώνεται με νόμο η σύμβαση και τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους ιδρύεται η εταιρεία Σιδηροδρόμων Αττικής (ΣΑ) με μετοχικό κεφάλαιο 5.400.000 δραχμές, το οποίο και θα κατέβαλε η Εταιρεία Μεταλλουργείων Λαυρίου. Στις 4 Φεβρουαρίου 1885 εγκαινιάζεται το πρώτο τμήμα από την πλατεία Αττικής μέχρι την Κηφισιά μήκους 15 χλμ. ενώ στις 20 Ιουνίου 1885 έγιναν τα εγκαίνια του δεύτερου τμήματος Ηράκλειο - Λαύριο. Στη συνέχεια και σε άγνωστη ημερομηνία έχουμε την προέκταση της γραμμής από Κηφισιά προς Στροφύλι και έπειτα προς τα λατομεία μαρμάρου του Διονύσου ιδιοκτησίας αγγλικής εταιρείας. Από το σταθμό της Κηφισιάς η γραμμή συνέχιζε βόρεια επί της οδού Στροφυλίου και έπειτα επί της οδού Γεωργίου Παπανδρέου στη Νέα Ερυθραία και επί της οδού Ρόδων στην Εκάλη. Ακολούθως, έστριβε δεξιά στην οδό Αηδόνος, συνέχιζε στην Λεωφόρο Αθηνών, η οποία συνεχίζει ως Νικολάου Πλαστήρα και μετά ως Αγίου Γεωργίου και έφτανε στο σταθμό Διονύσου πριν την διασταύρωση με την οδό Βάκχων. Η στάση Στροφυλίου και ο σταθμός Διονύσου εξυπηρετούσαν κατά βάσιν εμπορικές μεταφορές, πλην των εορτών, που ο κόσμος ταξίδευε στα βόρεια προάστια (δεν υπήρχε αστικός ιστός εκείνη την εποχή) για αναψυχή. Τα πρώτα χρόνια οι επιβάτες από την Ομόνοια (αρχή της Γ' Σεπτεμβρίου) μεταφέρονταν με λεωφορεία στην πλατεία Αττικής και από το 1889 η αφετηρία μεταφέρθηκε από την πλατεία Αττικής στην πλατεία Λαυρίου. Με την ίδρυση της Ηλεκτρικής Εταιρείας Μεταφορών (ΗΕΜ) την 1 Απριλίου 1926, η εταιρεία αναλαμβάνει τη λειτουργία της γραμμής Αθήνα - Κηφισιά με την υποχρέωση εκσυγχρωνισμού της, η οποία περιελάμβανε την μετατροπή της σε κανονικού εύρους, τη σύνδεσή της με τη γραμμή των ΕΗΣ Πειραιά - Αθήνα μέσω υπόγειας σήραγγας, που θα συνέδεε τους σταθμούς Ομονοίας και Αττικής. Με την έναρξη των εργασιών το 1926, η αφετηρία μεταφέρεται και πάλι από την πλατεία Λαυρίου στην πλατεία Αττικής με την προώθηση των επιβατών να γίνεται με τραμ της ΗΕΜ. Στις 8 Αυγούστου 1938 πραγματοποιήθηκε το τελευταίο δρομολόγιο του (Θηρίου) από Αθήνα προς Κηφισιά, οπότε και έπαψε να υπάρχει το πρώτο τμήμα της γραμμής Αθήνα - Λαύριο. Αμέσως έχουμε την έναρξη εργασιών για την υλοποίηση των υποχρεώσεων από πλευράς ΗΕΜ, αλλά το 1940 με την είσοδο της Ελλάδας στον πόλεμο, έχουμε διακοπη των εργασιών. Στις 23 Ιουλίου 1954 υπογράφηκε συμπληρωματική σύμβαση μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΕΗΣ, με την οποία εκχωρείται το δικαίωμα εκμετάλλευσης της γραμμής από την ΗΕΜ στους Ελληνικούς Ηλεκτρικούς Σιδηροδρόμους (ΕΗΣ). Πάνω στην υπάρχουσα χάραξη της παλιάς μετρικής γραμμής Αθήνα - Κηφισιά, με μικρές παρεκτροπές, θα ξεκινήσει η κατασκευή διπλής γραμμής κανονικού εύρους με ηλεκτροκίνηση από την Αττική προς Κηφισιά, ενοποιώντας μ' αυτόν τον τρόπο τα δύο δίκτυα σε ένα και συνδέοντας τον Πειραιά με την Κηφισιά. Στην 1 Μαρτίου 1948 παραδίδεται σε χρήση ο σταθμός της Βικτώριας, στις 30 Ιουνίου 1949 ο σταθμός της Αττικής. Στις 12 Φεβρουαρίου 1956 έχουμε την κατασκευή της γραμμής να φτάνει στα 'Aνω Πατήσια, στις 14 Μαρτίου 1956 στη Νέα Ιωνία, στις 4 Μαρτίου 1957 στο Νέο Ηράκλειο και στις 10 Αυγούστου 1957 με την παράδοση σε κυκλοφορία του σταθμού της Κηφισιάς έχουμε την τελική μορφή του "Ηλεκτρικού" σιδηροδρόμου της Αθήνας ή Γραμμή 1 του μετρό, όπως αποκαλείται σήμερα.

 

ΓΡΑΜΜΗ ΑΘΗΝΑ - ΚΗΦΙΣΙΑ - ΔΙΟΝΥΣΟΣ

 

ΣΤΑΘΜΟΙ-ΣΤΑΣΕΙΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΑΘΗΝΑ - ΚΗΦΙΣΙΑ - ΔΙΟΝΥΣΟΣ

Αθήνα (Πλατεία Λαυρίου)

Στρούμπου (Πλατεία Κυριακού) (Βικτώρια)

Αττική

Κάτω Πατήσια

Αλυσσίδα ('Aνω Πατήσια)

Νέα Ιωνία (Ποδαράδες)

Ηράκλειο

Μαρούσι (Αμαρούσιον)

Κηφισιά

Στροφύλι

Λατομεία Διονύσου