SOCIETE DU CHEMIN DE FER OTTOMAN SALONIQUE-MONASTIR S.M. (ΕΝΩΣΗ ΟΘΩΜΑΝΙΚΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΟΥ)

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΣΤΑΘΜΟΙ ΚΑΙ ΣΤΑΣΕΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΤΡΟΧΑΙΟ ΥΛΙΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΕΝΤΥΠΑ - ΒΙΒΛΙΑ

 

SOCIETE DU CHEMIN DE FER OTTOMAN SALONIQUE-MONASTIR S.M.: Στις 28 Οκτωβρίου 1890 υπογράφηκε σύμβαση μεταξύ του Ραΐφ Πασά ως υπουργός Εμπορίου της Οθωμανικής Κυβέρνησης και του Alfred Kaulla διευθυντή της Wurttembergische Vereinsbank της Στουτγκάρδης, για την κατασκευή και εκμετάλλευση σιδηροδρομικής γραμμής κανονικού εύρους (1,435 μέτρα) που θα συνέδεε την Θεσσαλονίκη με το Μοναστήρι (σημερινή ονομασία Bitola) μήκους 219 χλμ. Για τον λόγο αυτό εντός του 1890 ιδρύεται η εταιρεία Societe du Chemin de Fer Ottoman Salonique - Monastir S.M. (Ένωση Οθωμανικών Σιδηροδρόμων Θεσσαλονίκης-Μοναστηρίου) με κυριότερο μέτοχο την εταιρεία C.O. Τα έργα κατασκευής ξεκίνησαν τον Ιούνιο του 1891 και ολοκληρώθηκαν το 1894 οπότε ξεκίνησε η εκμετάλλευση της γραμμής. Στην Θεσσαλονίκη η εταιρεία δεν είχε δικό της σταθμό, αλλά χρησιμοποιούσε αυτόν της C.O. για την γραμμή προς Σκόπια. Με την απόβαση των συμμαχικών δυνάμεων στην Θεσσαλονίκη στις 15 Οκτωβρίου 1915 κατά την διάρκεια του Α΄Παγκοσμίου Πολέμου, ξεκινάει η ανάληψη και ο έλεγχος της γραμμής από τους Ελληνικούς Σιδηροδρόμους, η ιδιοκτησία όμως ανήκε ακόμα στην S.M. Τον Ιούνιο του 1916 ο έλεγχος και η διοίκηση της γραμμής περιέρχεται στα συμμαχικά στρατεύματα (Αγγλικά και Γαλλικά) και τον Φεβρουάριο του 1920 η γραμμή παραδίδεται επίσημα στο Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο την εξαγόρασε το 1925, οπότε και ουσιαστικά έπαψε να υφίσταται η εταιρεία.