ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΣΚΥΔΡΑ - ΠΡΟΜΑΧΟΙ / ΑΨΑΛΟΣ - ΟΡΜΑ

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΣΤΑΘΜΟΙ ΚΑΙ ΣΤΑΣΕΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΤΡΟΧΑΙΟ ΥΛΙΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΕΝΤΥΠΑ - ΒΙΒΛΙΑ

 

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΣΚΥΔΡΑ - ΠΡΟΜΑΧΟΙ / ΑΨΑΛΟΣ - ΟΡΜΑ: Τον Ιούλιο του 1916 ξεκίνησε από τη Σκύδρα η κατασκευή γραμμής μήκους 28,4 χλμ. και πλάτους γραμμής 0,60 μέτρα (τύπου Decauville) με προορισμό την Αριδαία. Η σχεδίαση έγινε από γάλλους μηχανικούς, τα υλικά στρώσης, καθώς και το τροχαίο υλικό ήρθε από την Γαλλία και την ευθύνη της κατασκευής είχε αναλάβει ο σερβικός στρατός. Σκοπός της γραμμής ήταν να βοηθήσει την προώθηση εφοδίων και υλικών για την διεξαγωγή των επιχειρήσεων των συμμαχικών δυνάμεων στην ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας κατά την διάρκεια του Α' ΠΠ. Στις 12 Αυγούστου 1916 παραδίδεται το τμήμα Σκύδρα - Νέα Ζωή και στις 10 Σεπτεμβρίου 1916 έφτασε στην ’ψαλο, ενώ τις πρώτες ημέρες του Δεκεμβρίου 1916 έφτασε στην Αριδαία. Λόγω της θετικής εξέλιξης των επιχειρήσεων κρίθηκε αναγκαία η προέκταση του υπάρχοντος δικτύου από ’ψαλο προς Όρμα, μήκους 13,386 χλμ. και από την Αριδαία στους Πρόμαχους. Στις 20 Ιουλίου 1918 άρχισαν οι εργασίες κατασκευής προς Όρμα. Στις 28 Αυγούστου 1918 η γραμμή έφτασε στον Μεγαπλάτανο και σε λίγες ημέρες στην Όρμα. Την ίδια περίοδο κατασκευάστηκε και το τμήμα Αριδαία - Πρόμαχοι. Μετά το τέλος του πολέμου οι γαλλικές δυνάμεις άφησαν τις γραμμές στο ελληνικό κράτος. Στις 10 Αυγούστου 1923 το ελληνικό κράτος υπέγραψε σύμβαση παραχώρησης με τον Επ. Χαρίλαο, για εκμετάλλευση της γραμμής, με διάρκεια ισχύος 50 έτη αρχομένης από της 29 Αυγούστου 1923. Στις 5 Φεβρουαρίου 1924 με Β.Δ. ιδρύονται οι Τοπικοί Σιδηρόδρομοι Μακεδονίας (ΤΣΜ) (Chemin de Fer d' Interet Local de Macedonie), με εταιρικό κεφάλαιο 10.000.000 δρχ. διαιρούμενο σε 100.000 μετοχές ονομαστικής αξίας 100 δρχ. έκαστη. Κατά την ολιγόχρονη διάρκεια της λειτουργίας του, το δίκτυο έγινε γνωστό ως "Το Τρένο της Καράτζοβας". Το 1929 η εταιρεία κήρυξε Lock-Out και το 1932 την εκμετάλλευση του δικτύου την ανέλαβαν οι ΣΕΚ. Το 1936 η γραμμή έπαψε να λειτουργεί και μέσα στην ίδια χρονιά αποξηλώθηκε οριστικά. Η χιλιομετρική αρίθμηση μέχρι τους Πρόμαχους ξεκινούσε από τον σταθμό της Σκύδρας, ενώ για την διακλάδωση προς Όρμα, από την ’ψαλο, που ήταν και η παράκαμψη.

 

ΓΡΑΜΜΗ ΣΚΥΔΡΑ - ΠΡΟΜΑΧΟΙ / ΑΨΑΛΟΣ - ΟΡΜΑ

 

ΣΤΑΘΜΟΙ-ΣΤΑΣΕΙΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΚΥΔΡΑ - ΑΨΑΛΟΣ - ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Σκύδρα Στρατιωτικός Σταθμός

Προφήτης Ηλίας

Νέα Ζωή

'Aψαλος (Δραγομάντσι)

Ξιφιανή (Ξυφώνεια) (Κοστούριανη)

Υδραία

Αριδαία (Αρδέα) (Σούμποτσκο)

Σωσάνδρα

Πρόμαχοι (Μπάχοβο)

 

ΣΤΑΘΜΟΙ-ΣΤΑΣΕΙΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΑΨΑΛΟΣ - ΟΡΜΑ

'Aψαλος (Δραγομάντσι)

Πολυκάρπι

Μεγαπλάτανος

Όρμα (Τρέσινο)