ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΠΕΙΡΑΙΑΣ - ΑΘΗΝΑ - ΚΟΡΙΝΘΟΣ - ΠΑΤΡΑ

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΣΤΑΘΜΟΙ ΚΑΙ ΣΤΑΣΕΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΤΡΟΧΑΙΟ ΥΛΙΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΕΝΤΥΠΑ - ΒΙΒΛΙΑ

 

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΠΕΙΡΑΙΑΣ - ΑΘΗΝΑ - ΚΟΡΙΝΘΟΣ - ΠΑΤΡΑ: Η πρώτη σύμβαση για την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής, που θα συνέδεε τον Πειραιά και την Αθήνα με την Πάτρα μέσω Κορίνθου, υπογράφηκε στις 31 Αυγούστου 1881, η οποία όμως δεν εκτελέστηκε ποτέ. Η δεύτερη σύμβαση υπογράφηκε στις 19 Απριλίου 1882 μεταξύ του Υπουργού Εσωτερικών Χαρίλαου Τρικούπη και του Ιωάννη Δούμα, διευθυντή της Γενικής Πιστωτικής Τράπεζας, για την κατασκευή της ανωτέρω γραμμής, πλάτους 1 μέτρου, αλλά και της σύνδεσης της Κορίνθου με τους Μύλους Ναυπλίου και το Ναύπλιο ίδιου εύρους. Η σύμβαση αυτή κυρώθηκε από τη βουλή στις 22 Ιουνίου 1882 και προέβλεπε τη σύσταση Ανώνυμης Μετοχικής Εταιρείας με την επωνυμία Σιδηρόδρομοι Πειραιώς-Αθηνών-Πελοποννήσου (ΣΠΑΠ), η οποία είχε το δικαίωμα της κατασκευής και εκμετάλλευσης της γραμμής. Τα εγκαίνια κατασκευής της γραμμής έγιναν στις 8 Νοεμβρίου 1882 στην θέση του σημερινού σταθμού του Πειραιά. Στις 30 Ιουνίου 1884 παραδόθηκε το τμήμα Πειραιάς - Ελευσίνα μήκους 35,630 χλμ. Επειδή η κατασκευή της γραμμής γινόταν ταυτόχρονα σε περισσότερες περιοχές, στις 12 Ιουλίου 1984 παραδόθηκε το χερσαίο τμήμα Καλαμάκι - Κόρινθος μήκους 9,951 χλμ., καθόσον η διώρυγα της Κορίνθου διανύχθηκε το 1893, οπότε και κατασκευάσθηκε η σιδηροδρομική γέφυρα. Στις 16 Σεπτεμβρίου 1884 παραδόθηκε το τμήμα Μέγαρα - Καλαμάκι μήκους 33,885 χλμ. και στις 19 Σεπτεμβρίου 1885 το τμήμα Κόρινθος - Κιάτο, μήκους 20,704 χλμ. Στις 4 Αυγούστου 1886 παραδόθηκε η γραμμή Κιάτο - Καμάρι μήκους 19,274 χλμ. και στις 18 Μαΐου 1887 έχουμε την παράδοση του τμήματος Καμάρι - Δερβένι μήκους 14,699 χλμ ενώ στις 11 Ιουνίου 1887 του τμήματος Δερβένι - Ακράτα μήκους 8,489 χλμ. Από την Ακράτα στο Αίγιο η γραμμή παραδόθηκε στις 9 Αυγούστου 1887 και τελικά στις 10 Δεκεμβρίου 1887 η γραμμή ολοκληρώνεται φθάνοντας στην πόλη της Πάτρας. Στις 27 Μαΐου 1892 λειτούργησε η γραμμή προς παραλία Πατρών μήκους 2,180 χλμ. Η χιλιομετρική αρίθμηση των σταθμών και στάσεως για το τμήμα Πειραιάς - Πάτρα, ξεκινούσε από το σταθμό του Πειραιά. Το 2011 σταμάτησε και η κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών στις γραμμές της Πελοποννήσου (εκτός του οδοντωτού), οπότε και το δίκτυο κρίθηκε ασύμφορο για να συνεχίσει. Στις 27 Σεπτεμβρίου 2005 έχουμε την ολοκλήρωση της επέκτασης του Προαστιακού Σιδηροδρόμου μέχρι την Κόρινθο με γραμμή κανονικού εύρους και σε νέα χάραξη αφήνοντας εκτός την παλιά μετρική γραμμή. Στις 9 Ιουλίου 2007 ο Προαστιακός εκτελούσε δρομολόγια μέχρι το Κιάτο και στις 22 Ιουνίου 2020 έφτασε μέχρι το Αίγιο στα πλαίσια του προγράμματος να επανασυνδεθεί η Πάτρα με την Αθήνα. Από την Κόρινθο προς την Πάτρα η γραμμή σε μερικά τμήματα ακολούθησε την παλιά χάραξη, με αποτέλεσμα πολλοί σταθμοί να γκρεμιστούν για να διέλθει η νέα γραμμή (χαρακτηριστικό παράδειγμα ο σταθμός Πλάτανος).

 

ΓΡΑΜΜΗ ΚΟΡΙΝΘΟΣ - ΠΑΤΡΑ

ΓΡΑΜΜΗ ΠΕΙΡΑΙΑΣ - ΚΟΡΙΝΘΟΣ

 

ΣΤΑΘΜΟΙ-ΣΤΑΣΕΙΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΠΕΙΡΑΙΑΣ - ΠΑΤΡΑ

Πειραιεύς

'Aγιος Ιωάννης (Ρέντης)

Ρούφ

Αθήναι (Σταθμός Πελλοπονήσου)

'Aγιοι Ανάργυροι (Κάτω Λιόσια)

'Aνω Λιόσια

Ασπρόπυργος (Καλύβια)

Ελευσίς

Νέα Πέραμος

Μέγαρα

Κινέτα

'Aγιοι Θεόδωροι

Καλαμάκι

Ισθμός

Κόρινθος

Περιγιάλι

'Aσσος

Βραχάτι

Κοκώνι

Βέλλο

Κιάτον

Διμηνιό

Μελίσσι

Συκιά Κορινθίας

Ξυλόκαστρον

Καμάρι

Πιτσά

Λυκοποριά

Στόμιον

Λυγιά

Δερβένι

Αιγείρα

Κράθιον (Ακράτα)

Πλάτανος Ακράτας

Τράπεζα

Διακοπτό

Ελαιών (Τρυπιά)

Ελίκη

Τεμένη

Διγελιώτικα

Αίγιον

Ροδοδάφνη

Σελιανίτικα

Νέος Ερινέος (Καμάραι)

Ερινέος (Λαμπίρι)

Ψαθόπυργος

Αραχωβίτικα

'Aγιος Βασίλειος Αχαίας

Βερναρδέικα

Ρίον

Μποζαΐτικα

'Aγιος Διονύσιος

Πάτρα