ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΑΘΗΝΑ - ΛΑΥΡΙΟ

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΣΤΑΘΜΟΙ ΚΑΙ ΣΤΑΣΕΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΤΡΟΧΑΙΟ ΥΛΙΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΕΝΤΥΠΑ - ΒΙΒΛΙΑ

 

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΑΘΗΝΑ - ΛΑΥΡΙΟ: Η πρώτη σύμβαση για την κατασκευή και εκμετάλλευση της σιδηροδρομικής γραμμής, που θα συνέδεε την Αθήνα με το Λαύριο υπογράφηκε στις 4 Μαΐου 1882, η οποία προέβλεπε και διακλάδωση από το Ηράκλειο στην Κηφισιά. Στις 22 Ιουνίου 1882 κυρώνεται με νόμο η σύμβαση και το Δεκέμβριο του ίδιου έτους ιδρύεται η Εταιρεία Σιδηροδρόμων Αττικής (ΣΑ) με μετοχικό κεφάλαιο 5.400.000 δραχμές, το οποίο και θα κατέβαλε η Εταιρεία Μεταλλουργείων Λαυρίου. Στις 4 Φεβρουαρίου 1885 εγκαινιάζεται το πρώτο τμήμα από την πλατεία Αττικής μέχρι την Κηφισιά, μήκους 15 χλμ., ενώ στις 20 Ιουνίου 1885 έγιναν τα εγκαίνια του δεύτερου τμήματος Ηράκλειο - Λαύριο. Τα πρώτα χρόνια οι επιβάτες από την Ομόνοια (αρχή της Γ' Σεπτεμβρίου) μεταφέρονταν με λεωφορεία στην πλατεία Αττικής και από το 1889 η αφετηρία μεταφέρθηκε από την πλατεία Αττικής στην πλατεία Λαυρίου. Με την ίδρυση της Ηλεκτρικής Εταιρείας Μεταφορών (ΗΕΜ) την 1 Απριλίου 1926 αναλαμβάνει τη λειτουργία της γραμμής Αθήνα - Κηφισιά, με την υποχρέωση εκσυγχρονισμού της, η οποία περιελάμβανε την μετατροπή της σε κανονικού εύρους, τη σύνδεσή της με την γραμμή των ΕΗΣ Πειραιά - Αθήνα μέσω υπόγειας σήραγγας, που θα συνέδεε τους σταθμούς Ομονοίας και Αττικής. Με την έναρξη των εργασιών το 1926, η αφετηρία μεταφέρεται και πάλι από την πλατεία Λαυρίου στην πλατεία Αττικής με την προώθηση των επιβατών να γίνεται με τραμ της ΗΕΜ. Το 1929 οι ΣΠΑΠ εξαγοράζουν το τμήμα Νέο Ηράκλειο - Λαύριο μήκους 56 χλμ. και η ΗΕΜ θα αναλάμβαναν την κατασκευή του τμήματος 'Aγιοι Ανάργυροι - Νέο Ηράκλειο για σύνδεση της γραμμής Λαυρίου μ' αυτήν των ΣΠΑΠ. Η σύνδεση ολοκληρώθηκε το 1931, αλλά η αφετηρία της γραμμής, είχε ήδη μεταφερθεί από το 1929 στο σταθμό Πελοποννήσου στον Πειραιά καθόσον τα τρένα των ΣΠΑΠ μέχρι το 1931 χρησιμοποιούσαν την ενωτική γραμμή από Σταθμό Πελοποννήσου (Αθήνας) με Σταθμό Αττικής. Από το 1931 και μετά χρησιμοποιείτο η διακλάδωση στους 'Aγιους Ανάργυρους. Στις 8 Αυγούστου 1938 πραγματοποιήθηκε το τελευταίο δρομολόγιο του (Θηρίου) από Αθήνα προς Κηφισιά οπότε και έπαψε να υπάρχει το πρώτο τμήμα της γραμμής Αθήνα - Λαύριο. Μετά την κατοχή και με την αποχώρηση των Γερμανικών στρατευμάτων, η γραμμή Πειραιάς - 'Aγιοι Ανάργυροι - Λαύριο υπέστη καταστροφές, με αποτέλεσμα να επαναλειτουργήσει την 1 Μαΐου 1952. Το καλοκαίρι του 1957 διακόπτεται η λειτουργία της γραμμής για μεταφορά επιβατών και λίγο καιρό μετά, η γραμμή καταργείται οριστικά, χωρίς να αποξηλωθούν οι γραμμές, οι οποίες σε πολλά τμήματα υπάρχουν ακόμα και σήμερα.

 

ΓΡΑΜΜΗ ΑΘΗΝΑ - ΛΑΥΡΙΟ

ΓΡΑΜΜΗ ΠΕΙΡΑΙΑΣ - ΗΡΑΚΛΕΙΟ - ΓΡΑΜΜΗ ΛΑΥΡΙΟΥ

ΓΡΑΜΜΗ ΠΕΙΡΑΙΑΣ - ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ - ΓΡΑΜΜΗ ΛΑΥΡΙΟΥ

 

ΣΤΑΘΜΟΙ-ΣΤΑΣΕΙΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΑΘΗΝΑ - ΛΑΥΡΙΟ

Αθήνα (Πλατεία Λαυρίου)

Στρούμπου (Πλατεία Κυριακού) (Βικτώρια)

Αττική

Κάτω Πατήσια

Αλυσσίδα ('Aνω Πατήσια)

Νέα Ιωνία (Ποδαράδες)

Ηράκλειο

Χαλάνδριον

Γέρακας

Κάντζα

Λιόπεσι (Παιανία)

Κορωπί

Μαρκόπουλο

Καλύβια (Μεσογείων)

Κουβαράς

Κερατέα

Δασκαλειό

Σπηλιαζέζα

Θορικόν

Λαύριον

 

ΣΤΑΘΜΟΙ-ΣΤΑΣΕΙΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΠΕΙΡΑΙΑΣ - ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ - ΛΑΥΡΙΟ

Πειραιεύς

Άγιος Ιωάννης (Ρέντης)

Ρούφ

Αθήναι (Σταθμός Πελλοπονήσου)

Άγιοι Ανάργυροι (Κάτω Λιόσια)

Ηράκλειον

Χαλάνδριον

Γέρακας

Κάντζα

Λιόπεσι (Παιανία)

Κορωπί

Μαρκόπουλο

Καλύβια (Μεσογείων)

Κουβαράς

Κερατέα

Δασκαλειό

Σπηλιαζέζα

Θορικόν

Λαύριον