ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΠΕΙΡΑΙΑΣ - ΔΕΜΕΡΛΗ - ΣΥΝΟΡΑ (ΠΑΠΑΠΟΥΛΙ)

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΣΤΑΘΜΟΙ ΚΑΙ ΣΤΑΣΕΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΤΡΟΧΑΙΟ ΥΛΙΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΕΝΤΥΠΑ - ΒΙΒΛΙΑ

 

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΠΕΙΡΑΙΑΣ - ΔΕΜΕΡΛΗ - ΣΥΝΟΡΑ (ΠΑΠΑΠΟΥΛΙ): Η ιδέα για σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ Αθήνας και βορείων συνόρων της χώρας, ξεκίνησε από το 1870 με την πρόταση του Γάλλου μηχανικού Ε.Πιάτ προς την τότε κυβέρνηση του Δημητρίου Βούλγαρη. Μετά από πολλές προσπάθειες, αναθέσεις και διαφωνίες, ξεκίνησε τελικά η κατασκευή της γραμμής περί το 1900. Τον Φεβρουάριο του 1902 ιδρύεται η Εταιρεία των Ελληνικών Σιδηροδρόμων με μετοχικό κεφάλαιο 10.000.000 δραχμές και έχοντας ως έργο την κατασκευή και εκμετάλλευση του δικτύου από Πειραιά μέχρι τη Λάρισα με γραμμή κανονικού εύρους 1,435 μέτρα, με διασταυρώσεις στην Οινόη για Χαλκίδα και στο Λειανοκλάδι για Λαμία και Στυλίδα. Στις 6 Μαρτίου 1904 γίνονται τα εγκαίνια της γραμμής από τον Πειραιά μέχρι τη Θήβα και τη Χαλκίδα (με διακλάδωση στην Οινόη). Στις 2 Ιουνίου 1904 αρχίζει η εκμετάλλευση του τμήματος Θήβα - Λεβαδειά. Στις 12 Νοεμβρίου 1904 έχουμε σε κυκλοφορία το τμήμα Λεβαδειά - Δαδί (Αμφίκλεια) και στις 11 Ιουλίου 1905 το τμήμα Δαδί - Μπράλος. Επειδή η αρχική σύμβαση προέβλεπε την κατασκευή της γραμμής μέχρι τη Λάρισα, αλλά η εταιρεία μπορούσε να ολοκληρώσει μόνο μέχρι το Δεμερλή (Παλαιοφάρσαλος), στις 30 Ιουνίου 1906, υπογράφηκε καινούργια σύμβαση για κατασκευή και προέκταση της γραμμής από Δεμερλή στη Λάρισα και μετά στο Παπαπούλι, το οποίο ήταν το βόρειο σύνορο του τότε ελληνικού κράτους με την Τουρκία. Στις 20 Ιουλίου 1906 παραδίδεται το τμήμα Λειανοκλάδι - Στυλίδα και Λειανοκλάδι - Μπεκί (σημερινή ονομασία Υπάτη). Στις 24 Αυγούστου 1908 η γραμμή φτάνει στη Λάρισα και στις 22 Ιουλίου 1909 στα τότε σύνορα, στο χωριό Παπαπούλι. Στο πέρασμα των χρόνων η γραμμή υπέστη πολλές φορές μικρές τροποποιήσεις, όπως αυτή της παράκαμψης του σταθμού Ορφανά μετά τον Παλαιοφάρσαλο. Επίσης μετά τη Λάρισα το 1961, παρακάμφθηκε ο σταθμός Μακρυχωρίου και δημιουργήθηκε ο σταθμός της Ελάτειας, ο οποίος στη συνέχεια την δεκαετία του 1990 με δεύτερη παράκαμψη έμεινε και αυτός εκτός γραμμής. Η χιλιομετρική αρίθμηση των σταθμών ξεκινούσε από το σταθμό του Πειραιά. Σήμερα όλη η γραμμή έχει χαραχθεί σε νέα δρομολόγηση υψηλών ταχυτήτων, είναι δε ηλεκτροκίνητη, αφήνοντας πολλούς παλιούς σταθμούς εκτός δικτύου.

 

ΓΡΑΜΜΗ ΛΑΡΙΣΑ - ΠΑΠΑΠΟΥΛΙ

ΓΡΑΜΜΗ ΜΠΡΑΛΟΣ - ΛΑΡΙΣΑ

ΓΡΑΜΜΗ ΑΜΦΙΚΛΕΙΑ - ΜΠΡΑΛΟΣ

ΓΡΑΜΜΗ ΛΕΒΑΔΕΙΑ - ΑΜΦΙΚΛΕΙΑ

ΓΡΑΜΜΗ ΘΗΒΑ - ΛΕΒΑΔΕΙΑ

ΓΡΑΜΜΗ ΠΕΙΡΑΙΑΣ - ΘΗΒΑ

ΓΡΑΜΜΗ ΟΙΝΟΗ - ΧΑΛΚΙΣ

ΓΡΑΜΜΗ ΛΕΙΑΝΟΚΛΑΔΙ - ΣΤΥΛΙΣ

 

ΣΤΑΘΜΟΙ-ΣΤΑΣΕΙΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΠΕΙΡΑΙΑΣ - ΔΕΜΕΡΛΗ - ΣΥΝΟΡΑ (ΠΑΠΑΠΟΥΛΙ)

Πειραιεύς Λιμήν

'Aγιος Ιωάννης (Ρέντης)

Ρούφ

Αθήναι (Σταθμός Λαρίσης)

Μύλοι Αθηνών

Πύργος Βασιλίσσης

Αχαρναί (Μενίδι)

Δεκέλεια (Τατόι)

'Aγιος Στέφανος (Μπογιάτι) (Οίον)

Αφίδναι (Κιούρκα)

Πολυδένδριον

Σφενδάλη (Μαλακάσα)

Χαράδρα

Αυλών (Κακοσάλεσι)

'Aγιος Θωμάς

Οινόφυτα (Στανιάτες)

Οινόη

Τανάγρα

Ελεών (Δρίτσα)

Ύπατον (Σύρτζι)

Θήβαι

Σφίγξ (Βάγια)

Αλίαρτος (Μουλκί)

Πέτρα (Σιάχο)

Υψηλάντης

Αλαλκομεναί (Μαμούρα)

Ράχη

Λεβαδειά

Χαιρώνεια

Δαύλεια

Παρόριον (Κρεβασαρά)

Κηφισός

Τιθορέα (Βελίτσα)

Παρνασσός

Αμφίκλεια (Δαδί)

Λιλαία (Σουβάλα)

Μπράλος (Γραβιά)

Ελευθεροχώρι

Ασωπός

Τραχίς

Αρπίνη

Γοργοπόταμος

Σπερχειός

Λειανοκλάδιον

Μπεκί (Υπάτη)

Λιγαριά

Στύρφακα

Καρυά

Καλλιπεύκη (Κούρνοβον) (Νεζερός)

Αγγείαι (Δερελή)

Θέρμαι

Κύφαιρα (Αγόριαννη)

Ξυνιάς (Ξυνία)

Αχάρραι (Βελισσώτες)

Θαυμακός

Δομοκός (Σκαρμίτσα)

Νέον Μοναστήριον (Μπεκριλέρ) (Πρόερνα)

Παλαιοφάρσαλος (Δεμερλή)

Υπέρεια (Σιμικλή)

Ορφανά

Δοξαράς

Κραννών (Χατζηλάρ)

Έφυρα (Χασάν-Τατάρ)

Μεζούρλο

Λάρισα

Εργοστάσιο Σακχάρεως

Γυρτώνη (Μπάκραινα)

Μακρυχώριον

Ελάτεια Λάρισας

Ευαγγελισμός

Τέμπη (Μπαμπά)

Αγία Παρασκευή

Ραψάνη (Πυργετός)

Παπαπούλι

 

ΣΤΑΘΜΟΙ-ΣΤΑΣΕΙΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΟΙΝΟΗ - ΧΑΛΚΙΣ

Οινόη

Καλοχώρι - Παντείχι

Αυλίς (Βαθύ)

Στενόν Χαλκίδος

Χαλκίς

 

ΣΤΑΘΜΟΙ-ΣΤΑΣΕΙΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΛΕΙΑΝΟΚΛΑΔΙ - ΣΤΥΛΙΣ

Λειανοκλάδιον

Λαμία

Ροδίτσα

Μεγάλη Βρύση

Αγία Μαρίνα

Βασιλική (Βοϊβόδα)

Στυλίς